Какво представлява и за какво служи везбената орнаментика?
Шевиците са едни образни конструкции, които наблюдаваме върху определена материя или медия - средство за пренос на информация. Самата шевица представлява писане със символи и структури върху определена медия - т.е. някаква дреха, пешкир, покривкa, възглавницa, черга. Везбарката представя една картина със сюжети от своя вътрешен свят и кореспондира чрез тази картина със света около нея. Основният елемент в конструкцията на шевицата е т. нар. “кръст”, но не е кръст, а “х” - хикс, т.е. кръст в полегата форма, завъртян на 45 градуса. Той е знак за защита.
Така както пишем букви върху хартия, по същия начин изписваме слова върху нашата дреха. Тези слова са наши пожелания и те притеглят определени сили, които ние искаме да се изявят в нашия живот. Поставяме ги върху определена част на тялото - около врата, около таза, на китките.
Сватбеният чеиз съдържа определена орнаментиката, различна за мъжа и жената. Една жена, която няма деца, носи определени символи, които да предизвикат плодородие. Или ако е по-издигната в съсловието, нейните елементи показват нейния ранг.
Всеки един елемент от шевицата е един архетип, който съществува в нашето вътрешно пространство и е много древен символ. Когато ние го изявим като част от нашето пространство, чрез него ние се свързваме с нашия вътрешен свят.
Има около 10 основни структури в българските шевици, които са част от всички архетипни конструкции в основата на човешката цивилизация. Най-характерният елемент е т. нар. “гръм, змийска люспа” или “зиг-заг”. Това е отличителният воден знак на българите - ние почитаме водата и змея. Змеят всъщност не е рептил, а змия с крила. Всеки стопанин почита смока като пазител на къщата. Когато се гради къщата, под прага символично се поставя парче от въже - това е пазителят на къщата.
Интересът към българския фолклор се засилва
Това се дължи на нашето автентично пространство. Ние можем да съществуваме само в нашата собствена автентична идентична среда. Нашата музика е нашата вибрационна среда, нашите думи и символи са нашата среда. Всичко, което носим вътре в нас, го отразяваме в околния външен свят и общуваме с него.
Тепърва започваме да осъзнаваме богатството, което носим. Когато работим, рисуваме и използваме различни орнаменти и структури, те предизвикват една вътрешна промяна в нас. Ние започваме да осъзнаваме тази вътрешна промяна чрез начина, по който се чувстваме - орнаментите внасят в нас или повече жизнерадост, или повече действие, или повече спокойствие. След това знаем кои структури и цветове искаме да присъстват около нас.
Музиката е допълнителен елемент, който прави магията още по-голяма. В света музиката е разделена на два клона - неравноделна и равноделна. Равноделната е изчерпала своя потенциал на 100% - всички вариации и комбинации от използване на равноделните размери са изчерпани. Неравноделната музика, т. нар. “българска музика”, от нея са използвани само 2% - имаме 98% световен път напред за усвояване на нашата музика. В нея присъства пулсът на живота, на Вселената, на цялото Сътворение - това са и вътрешните звуци.
Определението за нас е, че ние сме словени - т.е. хора, които сътворяват чрез слово, словото работи при нас с огромна сила. Затова препоръчваме на всички да внимават какво изричат и как го изричат. Ние трябва да бъдем много отговорни към думите, които изричаме, както и към орнаментите, които избродираме върху нашата риза.
Шевицата е средство за взаимодействие между вътрешния и външния свят на българите (ВИДЕО)
ПОДКРЕПЯМ Selo.BG!
Selo.BG е алтернативна медия за развитие на селата. Подкрепете нашите каузи и дейност!
Коментари 0