Търсене

Фамилните стопанства от село продаващи онлайн - под бухалката на БАБХ и немската аграрна политика

26.10.2020 г.
15103 1
Множество земеделци, предимно в сферата на фамилното и чисто екологично производство на зеленчуци и плодове, алармираха редакцията на АгроКлуб, че куриерската фирма Speedy отказва да приема за изпращане куриерски пратки с плодове и зеленчуци.

Отказът за спедиция на колетни пратки с българска земеделска продукция идва много преди пуснатата в момента на обществено обсъждане наредба на БАБХ, регулираща онлайн търговията с храни, да бъде гласувана и обнародвана в Държавен вестник.

В условията на пандемия от Covid 19 много от българските земеделски производители реализират своята продукция чрез онлайн продажби главно през Facebook. Това им осигурява доходи, които да им помогнат в условията на извънредно положение и криза, да могат да просъществуват със своите производствени дейности в селските региони на страната.

Земеделците виждат поредна организирана кампания срещу българското производство. Голяма част от тях посочват, че инициирането на ограничителната наредба на БАБХ е подплатено от корупция и цели обслужването на чужди икономически и политически интереси.

Каква е ситуацията в погледа на родните земеделци?
Главната търговия с агро храни в България се осъществява чрез немските търговски вериги - Kaufland, Billa, Metro, Lidl и др. Реализацията на аграрната политика в Европа се определя главно от Германия в лицето на Европейската народна партия (ЕНП) на Ангела Меркел, в чиято партия членува ГЕРБ и принудено се съобразява с водените политики на ниво ЕС.

От друга страна куриерската компания Speedy от няколко години е собственост на немския концерн в куриерските услуги и логистиката - DPD. Получава се така, че на територията на България се осъществява външна политическа и икономическа схема за да се защитят интересите на Германия в търговията с агро храни и да бъдат накарни българите масово да пазаруват само и единствено от чуждите търговски вериги. Така немския куриер Speedy/DPD забранява пратките с храни, което е директен удар срещу фамилното и средно земеделие в България. От друга страна е и удар върху потребителите, които биват лишавани до достъп до чиста родна продукция. Същевременно конвенционалните медии, които са в услуга на тази провеждана политика заливат с рекламни кампании и маркетингови трикове зрителите и читателите у нас, убеждавайки ги как едва ли не чуждите търговски вериги предлагат само български плодове и зеленчуци, което е далеч от истината. Спомнете си разследването ни - Италианска афера с немски и полски ябълки.

За какви пари става въпрос?
Общия обем на търговията с храни през чуждите търговски вериги е в размер на около 3 млрд. лева годишно. Същевременно атаката чрез БАБХ върху българските фамилни стопанства е на сравнително малка стойност като пазарен дял - едва около 1.8-2.3 млн.лв. на годишна база. Целта обаче е друга - чрез лишаването на градското население от възможността да поръчва български агро храни онлайн, то ще бъде натикано в чуждите търговски вериги по принуда, където вече ще се отчетат комбинирани харчове в потребителската кошница на средностатистическия българин. От друга страна - голямата част от търговските вериги се преориентираха в условията на пандемията от коронавирус, и пуснаха свои онлайн магазини. За тях не е проблем доставката със специализиран транспорт, както е написано в проекто-наредбата на БАБХ като изискване, което отново хвърля сянката върху документите от БАБХ, които изглеждат нагласени в полза на големите търговци.

Идеята на БАБХ - защита на потребителите или изпълнение на поръчка?
БАБХ пусна в началото на Октомври на обществено обсъждане наредба, чрез която да се забрани изпращането на агро храни по куриер от "оператори" (така ги наричат, вместо земеделци), които не са регистрирани да "операторстват" агро храни по куриерски фирми. Оправданието зад което БАБХ се крие е, че така щели да бъдат защитени потребителите, ако се продаде стока, която не отговаряла на стандартите на БАБХ за качество и можело да се проследи връзката по търговската верига. Обаче! За каква "търговска верига" говорим, след като при поръчките на чиста българска храна онлайн - тя достига директно От фермата до трапезата - реално, а не зад подобните изтъркани и клиширани заглавия в обсъжданата нова ОСП в Европа.

Какво се случва в момента?
Някои от корпоративните играчи в търговията с агро храни - онлайн, като компанията произвеждаща храни и агро продукция - Harmonica, вече изпращат пратки, които съдържат зеленчуци и други агро храни, като още от сега пред куриера се обявява "Сиропи" или друго (за което няма ограничение) в проекто наредбата. Същевременно редица големи фамилни оранжерии и стопанства доставящи традиционно месечни пакети с чиста българска продукция, започнаха изпращането с алтернативни куриерски фирми, като превантивно посочват съдържание на кашоните - "стари броеве вестници", "капачки за буркани" или дори "резервни части".

БАБХ - в услуга на чужди интереси
Не за първи път става ясно, че с публикуваната проекто-наредба, БАБХ се опитва да защити поети ангажименти към външни държави и водената от тях аграрна политика. Вместо да защитава интересите на българските земеделски производители, БАБХ удря точно тях. Същевременно всеки може да види десетките празни будки на БАБХ в тържищата със земеделски стоки, където продължава да се реализира масовият дъмпингов внос на зеленчуци и плодове от Турция, Гърция, Македония и държави от Близкия Изток. Там донякъде бездействието на БАБХ е оправдано, заради страховете от пипане на международните канали за трафик главно на наркотици, които винаги са съществували и ще продължат да съществуват, тъй като се контролират от служби над българските служби.

Въпросът към БАБХ във връзка с новата наредба за онлайн търговията с български агро стоки се свежда до елементарното: Не ви ли е срам?


*******
465

Коментари 1
  • inje
    27.10.2020 г. 09:09
    Отговор : Срам ги е , но и те къща хранят.Нали за това са ниските заплати - за да излиза ефтина корупцията!

За да коментирате, е нужно да влезете