ПОДКРЕПЯМ Selo.BG!
Selo.BG е алтернативна медия за развитие на селата. Подкрепете нашите каузи и дейност!
Едноседмичната “война” за “достойно” място на българските агро стоки в търговските хранителни вериги, която се проведе между министъра на земеделието Десислава Танева и големите търговски вериги, е на път да приключи.Краят слага приетото постановление от Министерски съвет днес, изпратено до медиите със заглавие: “Търговските вериги се задължават да предлагат българска продукция на местни (регионални) производители”.
На пръв поглед радващо окото заглавие, но когато прочетеш детайлите, става ясно, че на практика отпада едно от основните искания на Министерство на земеделието - а именно 50% от площта на големите вериги да бъде отделена за стоки от български производители.
До колко това предложение лежеше на направени анализи и реална възможност за обезпечаването на толкова родна продукция, е друг въпрос.
Факт обаче е, че българските производители, техните браншови организации категорично подкрепиха Министъра - те видяха възможност да получат достъп до големите търговски вериги, които са монополист на пазара - по принцип, а и сега - в условията на извънредното положение и стагнация на пазарите - да реализират по-лесно произведената продукция и да сведат загубите си до минимум. Да не забравяме и другия голям удар за родните стопани в момента - затварянето на кооперативните пазари, които са единствена алтернатива за много от тях, предвид неработещия ХоРеКа сектор. А сега тепърва излиза българската продукция…
Именно тази реакция на подкрепа от страна на земеделския бизнес показа за пореден път нуждата от адекватен пазар за родните плодове, зеленчуци, месо и мляко, както и невъзможността на родните фермери да намерят своето място на пазара. А в разгара на “войната” дойде и великодушното предложение на търговските вериги - българските стопани да ползват паркингите пред хипермаркетите, за да продават продукцията си.
В крайна сметка, според постановлението на Кабинета, прието днес, големите търговски вериги се задължават да осигурят “площ – достатъчна за излагане и продажба на съответните хранителни продукти, както и да са обозначени по подходящ начин, от който да е видно, че предлаганите продукти са регионално производство”.
На практика, българска стока в търговските вериги има и към днешна дата. Колко от малките производители обаче тепърва ще стигнат до тях… ще проследим - нали идеята “със закон ще задължим” целеше точно това - държавата да “подкрепи малките и местни български производители и да запази поминъка им” в условията на извънредното положение в следствие на коронавируса.
От първоначално предложения от МЗХГ текст на постановление, отпада и задължението на търговските оператори да не продават родната продукция на промоционални цени, освен с изричното писмено съгласие на производителите. А как един малък производител може да си позволи да предлага стока на промоция? Никак!
Ще получат ли наистина подкрепа българските земеделски производители или всичко ще продължи по старому, въпреки “задължението”, предстои да видим…
Отпорът на търговските вериги беше очакван, а невъзможността на държавата да намери работещо решение за малките земеделски стопани, поне за времето на извънредното положение, като че ли не се получи така, както те се надяваха.
На фона на разигралата се “война”, от битката беше изваден заместник министъра на земеделието Чавдар Маринов, който оказа се, има по-различно мнение относно начина, по който трябва да се действа спрямо търговските вериги ( по примера на Румъния). Официално обаче бе обявено, че той се освобождава от поста си заради проблеми с биорегистъра.
Иначе примерът от Франция е добър - търговските им вериги предлагат основно френска продукция, без “никой да ги задължава”. Не трябва да забравяме обаче, че там фемерите са изключително организирани, имат браншови стандарти и земеделските им кооперативи са в състояние да защитават и отстояват позициите си пред големите търговски вериги.
А тук нито организациите на производители ни се получиха, нито пък имаме Закон за браншовите организации, по който да правим браншови стандарти за плодовете, зеленчуците… - нещо, което отдавна искат български производители.
А една война може да бъде спечелена само, когато има “изградена правилна стратегия” - в случая за дребния и средния земеделски производител, който (трябва да) е важна част от гръбнака на икономиката ни!
София Белчева, АгроКлуб БГ