ПОДКРЕПЯМ Selo.BG!
Selo.BG е алтернативна медия за развитие на селата. Подкрепете нашите каузи и дейност!
След започналите масови проверки на обекти за селски туризъм, финансирани по ПРСР 2007-2013 и ПРСР 2014-2020, конкуренти в земеделието се окуражават, че с подетата вълна от страна на ресорните власти, могат да разчистят сметките помежду си и започват да се топят пред ДФЗ и МЗХГ, съобщиха за Село отлично осведомени личности, които се опасяват, че срещу тях са внесени опорочаващи сигнали и документи.Нарушенията по ПРСР, особено в частта за проекти за земеделска техника, а също и за преработвателни предприятия са толкова много, че могат да се използват в инструмент за изнудване и разчистване на конкуренти, особено в борбата за пазарно влияние и контрол върху земеделски земи.
През последните години в сектора на селското стопанство се забелязва сериозен ръст на криминалните деяния, най-вече между арендатори във войната за земеделска земя и субсидии. Не липсват подобни случаи и в сектора на животновъдството.
Към момента МЗХГ и ДФЗ не смеят да отворят темата с проектите за земеделска техника и преработвателни предприятия, защото там цъка огромна бомба. Според запознати в бранша, нарушенията с надвишени оферти за нови машини още по ПРСР 2007-2013, както и по ПРСР 2014-2020, съставляват около 70% от проектите, независимо от предоставените в Държавен Фонд Земеделие - така наречени "референтни цени". Специализираните разследващи органи могат да направят справка с реалните пазарни и дистрибуторски цени на аналогичната земеделска техника в Европа, от където ще лъснат шокиращи разлики, най-вече в областта на специализиран земеделски инвентар. Надвишенията в някои от проектите са до 200%.
В далаверите с европейски средства са замесени както представители на институциите, така и самите бенефициенти, а също и доставчици на техника и консултантски фирми. Мерките за селскостопанска техника може да се окажат масово - лице на организирана престъпна схема, придаваща на европейските фондове у нас - една уродлива форма. И тъй като мащабът на схемите тук е несравнимо по-голям от "разхвърляните трохи" с проектите за къщи за гости, то институциите не смеят да инициират проверки в сектора, още повече, че е под въпрос и собственият им капацитет.
Остава въпросът - Какво ще се случва и какъв ще е подходът с нарастващия брой на сигналите за злоупотреби с проекти по ПРСР, извън сектора на "къщите за гости". Как ще бъдат проверявани те и как ще се избегне рискът от разчистване на сметки в земеделието?
И освен това - една тема, която никой не засяга към момента - ще бъдат ли изобщо някога проверени проектите по ПРСР за инфраструктура в селата - изразходвани средства, състояние на обектите, изпълнители и под-изпълнители по разходната част, консултанти и връзките им с политически структури.