Търсене

Над 60% от българските лозя са в европейския регистър за Защитено географско указание

14.02.2020 г.
8325

61% от всички лозови насаждения у нас са вписани в европейския регистър за Защитено географско указание и Защитено наименование за произход. Това съобщи министърът на земеделието, храните и горите Десислава Танева по време на ритуалното зарязване на лозя в село Нисово, област Русе, по случай празника Трифон Зарезан. Тя уточни, че това е много важно, защото дава възможност на съответните производители да се брандират за своя регион и да гарантират за местното качество. По думите й, точно тези производители ще могат да се възползват най-добре от отварящия се прием по мярка „Популяризиране в трети държави“ от Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор 2019-2023 (НППЛВС). Той ще стартира от 17 февруари тази година, като условията са по-добри за производителите на вино.

Министър Танева обяви още, че за първи път по Програмата, тази година след 4 май, ще бъде отворена и мярката „Застраховане на реколтата“. Според нея, трябва да се работи в посока за превенция на последствията от климатичните изменения. „След проведени разговори с производители, мярката „Инвестиции в предприятия“ също е променена. Освен за инвестиции в активи, за първи път ще се допуснат и строително-монтажни дейности за ремонт, изграждане, надграждане на сгради, в които се произвежда или съхранява вино“, каза още Танева.

Земеделският министър припомни, че българското земеделие е на прага на новия програмен период и новата Обща селскостопанска политика (ОСП). „Тази година очакваме приключване на всички европейски актове, които ще ни дадат регулаторната рамка. По нея България ще изработи своя Национален стратегически план, в който ще намери място лозаро-винарският сектор, както и НЛВП. Това е част от реформата на новата ОСП“, поясни министър Танева, цитирана от Земеделското министерство.

Тя подчерта, че секторът се развива с възходящ темп, прилагайки Програмата. Лозовите насаждения в страната са малко над 60 хил. ха., като част от тях са изградени по мярката „Преструктуриране и конверсия на лозята“. За миналата година са изградени близо 8500 дка нови лозови масиви.

По отношение на износа, също има възходящ тренд. Всяка година той се нараства, с еднакъв темп на растеж. За 2019 г. страната ни е реализирала износ от 64 млн. литра вино. Пазарите са Западна Европа, Китай, САЩ.

Винопроизводителите също се увеличават, като избите с разрешение наброяват 282.

© 2020 Село - Selo.BG


  • реклама на вино
    20.01.2020 г.
    7963
    Повече пари за реклама на българско вино през 2020 г. в държави извън ЕС
    През тази година българските производители и търговци на вино ще получат по-високо финансиране, за да рекламират виното си в чужбина. Вместо 50% безвъзмездна помощ, както през 2019 г., през настоящата...
    Виж повече
  • вино
    03.10.2019 г.
    72381
    Красимир Коев: Винарите да усвояват по-активно парите за реклама на вино! (ИНТЕРВЮ)
    10 млн. евро е бюджетът, с който може да се рекламира българското вино в чужбина. Възможност за това дава мярката Промоции в трети страни от Националната лозаро-винарска програма, като субсидирането е 80%, а...
    Виж повече
  • грозде новини
    05.09.2019 г.
    2512
    Росица Симеонова: Лозаро - винарският сектор е под сериозен риск!
    Сериозна криза в лозаро-винарския сектор притеснява производителите в Югоизточна България. Именно в този регион е съсредоточено 45% от производството на грозде и близо 60% от промишленото производство на...
    Виж повече