ПОДКРЕПЯМ Selo.BG!
Selo.BG е алтернативна медия за развитие на селата. Подкрепете нашите каузи и дейност!
"В България цялото ни животновъдство, а и другите сектори страдат от субсидиите. Заради тях ние нямаме ефективност. На нас някой ни дава пари за нещо - две неопределени думи в едно изречение! - и резултатът от това е, че имаме по-скъпа стока с по-лошо качество спрямо страните в Западна Европа, които са на до 2000 км разстояние от нас". Това коментира пред Село Младен Радев, собственик на Ферматъ - телеугоително стопанство в Добрич, което се развива вече 15 години. Във фермата се отглежда предимно породата Холщайн и малко месодайни говеда. Технологията на отглеждане на животните в стопанството е свободно - боксово и угояване. “Всичко друго е или екзотика, или хоби”, посочва Радев.Още преди 8 години стопанството започва самостоятелно да реализира продукцията, което произвежда, като излиза на пазара на свежо месо. Постепенно бизнесът се разраства и се налага закупуването на допълнително месо, а преди две години фермата прави инвестиция в месопреработвателно предприятие, с което да затворят производството - от клането на животното, през трупната му реализация и транжирането. А в последните месеци имат вече продукти собствено производство.
Пазарът на телешко месо в България все е още е незрял
В България е лесно да се излезе на пазара, просто защото няма телешко и говеждо месо. Нужно е да си постоянен, регулярен, предвидим и всеки може да го постигне, категоричен е Радев. Основният пазар на телешко месо в момента е в големите търговски вериги. Именно там стопанството реализира най-големи количества месо.
“Пазарната цена на живото телешко месо в България е точно колкото е в Европа. Черношарени телета в цяла Европа едва ли могат да се намерят на цена 1,60 евро +/- 5 евро цента, в зависимост от фирата и транспорта. В Чехия и Полша могат да се купят добри месодайни животни с месодайни майки на цена 2 - 2,10 евро/кг. Това са тези 4 лв./ кг, в България”, посочи Младен Радев по време на презентация в рамките на изложението за месодайно говедовъдство СТЕКСПО 2019.
Българският пазар на говеждо месо остава много незрял към момента, категоричен е Младен Радев. От една страна е големият сив сектор в месодайното говедовъдство: “Кое е най-търсеното говеждо месо в България? Това без документи! Дори големите месопреработвателни предприятия много искат да купуват без фактура. А щом искат, някой им го дава”, разказа предприемачът. Друг пример, който Радев посочи е предлагането на месо от крави за телешко: “Ако можеш да ми дадеш крава, но да е светло месото, за да мине за телешко...Далаверата върви и за двете страни”.
От друга страна са по-обективните фактори, които влияят на пазара у нас. Най-търсеното телешко месо в България продължава да е светлото розово месо, показва опитът на Радев. “Години наред в България не е имало месодайно говедовъдство и месото на щанда е било от черношарени телета. Българинът продължава да търси светло розово телешко месо без никаква мазнина, противно на това, което се търси по света”.
Най-масовият вид месо, което се предлага в България, е именно от черношарени телета, които са угоявани поне до 450-500 кг. При тях цветът е по-тъмен, понякога значително по-тъмен, няма омазняване на месото. Това е най-масовата стока, най-вече в търговските вериги.
София Белчева, © 2019 Село - Selo.BG